Skip to main content

Premia świąteczna to dodatkowe świadczenie, które jest przyznawane w okresie Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocy. Traktowana jest z reguły jako forma wsparcia lub podziękowania od pracodawcy. Wspomniana premia jest często przyznawana w przedsiębiorstwach, które stawiają na employer branding.

Z treści artykułu dowiesz się:

  • Czy premia świąteczna jest obowiązkowa?
  • Jakie są rodzaje premii świątecznych?
  • Jakie są źródła finansowania premii?

Wyjaśniamy poniżej.

Premia świąteczna – obowiązkowa czy nie?

Premia świąteczna z reguły  jest nieobowiązkowa. Oznacza to, że pracodawca może, ale nie musi jej przyznawać. Dlaczego z reguły? Wyjątek stanowi sytuacja, w której to pracownik ma zawarty zapis w umowie o obowiązkowej wypłacie premii świątecznej. W takiej sytuacji jest ona obowiązkowa i pracodawca zobligowany jest do jej przyznania.

Premia świąteczna – rodzaje

Premia świąteczna może zostać przyznana w kilku formach. Do najpopularniejszych należą:

  • premia pieniężna,
  • zestawy upominkowe,
  • vouchery,
  • karty upominkowe.

Wartość premii świątecznej waha się z reguły od 100 do nawet 1000 zł. Zależy to głównie od wielkości firmy i rodzaju branży.

Premia świąteczna – źródła finansowania

Dostępne są 2 możliwości  finansowania premii świątecznych, z których może 

skorzystać pracodawca.

Są to:

  • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
  • środki obrotowe firmy.

Należy pamiętać, że od premii świątecznych wypłaconych ze środków obrotowych firmy należy odprowadzić podatki oraz składki ZUS. Obowiązek ten nie dotyczy premii świątecznych przyznawanych ze środków ZFŚS.

iPersonel – zawsze na bieżąco

System kadrowo-płacowy iPersonel to zawsze zaktualizowane narzędzie pracy z intuicyjnym interfejsem.

Szukasz systemu kadrowo-płacowego dla swojej firmy? Umów się na prezentację!

Chcesz oszacować miesięczny koszt użytkowania systemu iPersonel? Kalkulator ceny